Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?
Nauczanie dwujęzyczne nie może być mylone z nauką dwóch języków obcych.
Oddziały dwujęzyczne to klasy, w których nauczanie przedmiotów niejęzykowych
np. historii, fizyki, geografii odbywa się w języku polskim i w języku obcym w zakresie dostosowanym do umiejętności i możliwości uczniów.
Na zajęciach realizowanych dwujęzycznie uczniowie poznają słownictwo specjalistyczne, czytają i analizują teksty w języku obcym, a także realizują projekty międzyprzedmiotowe
z wykorzystaniem umiejętności językowych. Dzięki temu poznają język poprzez działanie,
a język obcy staje się narzędziem do zdobywania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.
Zalety dwujęzyczności
Badacze wymieniają sześć najważniejszych korzyści, które pozwalają osobom dwujęzycznym radzić sobie sprawniej niż jednojęzycznym w życiu społecznym.
Pierwszą z nich jest tzw. giętkość mentalna, czyli umiejętność patrzenia na rzeczy z różnych punktów widzenia.
Dwujęzyczne osoby lepiej radzą sobie także z rozwiązywaniem problemów.
Bilingwalne dzieci szybciej uczą się abstrakcyjnego myślenia i sprawniej analizują złożone informacje.
Kolejną korzyścią są zdolności metajęzykowe, czyli umiejętności odczytywania prawdziwego, pozawerbalnego komunikatu, a tym samym skuteczniejsza komunikacja z otoczeniem.
Naukowcy podkreślają też, że bilingwizm wspomaga umiejętność uczenia się, a także, dzięki lepszym zdolnościom komunikacyjnym, tworzenia wartościowych relacji interpersonalnych.
Ostatnią, choć nie najmniej istotną korzyścią wynikającą z dwujęzyczności jest opóźniony proces starzenia – badania wykonane na bilingwalnych seniorach wykazały, że dzięki znajomości języków i treningowi umysłowemu ludzie ci starzeli się od dwóch do czterech lat później niż ich monolongwistyczni rówieśnicy, a choroba Alzheimera dotykała ich około pięć lat później niż pozostałych.
Nie jest także tajemnicą, że osoby dwujęzyczne mają duży potencjał, aby stać się poliglotami. W ich przypadku nauka kolejnych języków jest znacznie prostsza, ponieważ w sposób naturalny rozumieją one działanie paradygmatów (schematów) rządzących językami.
Oddziały dwujęzyczne w Szkole Podstawowej nr 50 im. Królowej Jadwigi.
Oddział dwujęzyczny z rozszerzonym programem z matematyki (dwie godziny dodatkowo
w oparciu o program dr Wojciecha Guzickiego) prowadzimy od roku szkolnego 2017/2018.
Kształcimy kompetencje językowe w różnorodny sposób:
Poprzez realizację projektów uczniowie poszerzają wiedzę z zakresu geografii, biologii
i nauk przyrodniczych. W każdym roku treści koncentrują się na innym aspekcie dbałości o środowisko naturalne. Całość powiązana jest ze współpracą z młodymi ludźmi na całym świecie. Dzięki temu uczniowie uczą się tolerancji, ale także doskonalą umiejętności informatyczne oraz pracy w grupie.
W klasie dwujęzycznej realizujemy rozszerzoną matematykę wg programu dr. Wojciecha Guzickiego, we współpracy z VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława IV. Uczniowie mają dodatkowe dwie godziny matematyki oraz biorą udział w zajęciach oferowanych przez wyższe uczelnie.
Ponadto w szkole działa Stem Klub "Ścisłe Kreują Świat", składający się z uczennic
i uczniów klasy VIII dwujęzycznej. Klub działa w oparciu o program „Wzór na ścisłe” Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na zajęciach wykorzystujemy korelację międzyprzedmiotową nauk ścisłych z technologią, w oparciu o zagadnienia równości szans i wyzwań globalnych.
Systematycznie, już od klasy VII prowadzimy zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty w formie dodatkowych lekcji oraz wyjazdów naukowych.
Nasi uczniowie znajdują się w gronie finalistów i laureatów konkursów kuratoryjnych
z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, historii. Mają możliwość zgłębiania swojej wiedzy oraz przygotowania do konkursów z zakresu ulubionych przedmiotów
na zajęciach przedmiotowych kół zainteresowań.
W roku szkolnym 2018/19 uczniowie klasy VII dwujęzycznej zdobyli najwyższe wyniki
w skali staninowej na egzaminie ósmoklasisty.
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji do klasy dwujęzycznej znajdują się w zakładce „Rekrutacja”